آئین نامه عضویت، امانت، استفاده از منابع و تسویه حساب کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی زنجان

نظر به اهمیت و جایگاه کتاب و کتابخانه و به منظور استفاده موثر و بهینه و کارآمد از منابع موجود در کتابخانه های دانشگاه و ایجاد هماهنگی و یکنواختی هر چه بیشتر به کلیه استفاده کنندگان از کتابخانه ها، این آئین نامه جهت تعیین نحوه عضویت، امانت، استفاده از منابع و تسویه حساب در چارچوب مشخص برای کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی زنجان تدوین شده است.

ماده 1 : تعاریف

دانشگاه: منظور دانشگاه علوم پزشکی زنجان است.

کتابخانه تابعه: منظور از کتابخانه تابعه، تمامی کتابخانه های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زنجان اعم از کتابخانه های دانشکده ای و آموزشی و درمانی است.

منابع: منظور از منابع، کلیه منابع چاپی و غیر چاپی موجود در کتابخانه مرکزی و کتابخانه های تابعه دانشگاه می باشد .

اعضا: منظور از اعضا آن دسته افراد مجاز برای استفاده از کتابخانه های دانشگاه هستند که به عضویت کتابخانه مرکزی و کتابخانه های تابعه دانشگاه درآمده و در سیستم نرم افزار کتابخانه ای دارای پروفایل هستند.

امانت: منظور از امانت مدت زمانی است که هر عضو بر اساس سیاست کتابخانه مرکزی می تواند کتاب مورد نظر خود را دریافت کند.

ماده 2 : عضویت

اعضا هیات علمی : آن دسته از اعضای هیات علمی دانشگاه که مایل به استفاده از خدمات کتابخانه مرکزی و کتابخانه های تابعه دانشگاه هستند، لازم است پس از مراجعه به کتابخانه مربوطه و ارائه یک قطعه عکس و تکمیل فرم عضویت، پروفایل عضویت خود را در نرم افزار کتابخانه فعال کنند.

دانشجویان: دانشجویان تمام مقاطع مختلف تحصیلی علوم پزشکی زنجان لازم است جهت عضویت به کتابخانه مربوطه مراجعه نموده، ضمن ارائه یک قطعه عکس، ارائه اصل کارت دانشجویی و تکمیل فرم عضویت نسبت به دریافت کارت عضویت اقدام نموده و از خدمات کتابخانه مرکزی و کتابخانه های تابعه دانشگاه استفاده کنند.

تبصره: دانشجویان مهمان علاوه بر مدارک ذکرشده در آیتم فوق، با در دست داشتن معرفی نامه کتبی مورد تائید معاون آموزشی، با مراجعه به کتابخانه مربوطه عضوکتابخانه شده و از خدمات کتابخانه استفاده نمایند .

کارمندان: آن دسته از کارمندان دانشگاه که مایل به استفاده از خدمات کتابخانه دانشگاه هستند، لازم است بعد از مراجعه به کتابخانه و ارائه کپی آخرین حکم کارگزینی، یک قطعه عکس، کارت شناسایی و تکمیل فرم عضویت، پروفایل عضویت خود را در نرم افزار کتابخانه فعال کنند.

ماده 3 : تعداد و مدت زمان امانت کتاب

 با توجه به گستردگی دانشگاه علوم پزشکی و تنوع جامعه استفاده کننده از کتابخانه های دانشگاه، اعضایی که مجاز به امانت گرفتن کتاب می باشند در گروه های زیر تنظیم شده و هر امانت گیرنده با توجه به موارد زیر موظف به رعایت آن می باشد.

اعضای هیات علمی : 6 کتاب به مدت 15 روز

دانشجویان: 4 کتاب به مدت 15 روز

کارمندان: 4 کتاب به مدت 15 روز

تبصره:1 در صورتی که کتابی دارای متقاضی زیادی بوده و تعداد نسخه های آن محدود باشد، این کتاب در کتابخانه قرار خواهد گرفت و بنا به تشخیص کتابدار مسئول، امانت داده خواهد شد.

تبصره 2 : کتابهای مرجع به منظور استفاده در خارج از کتابخانه امانت داده نخواهد شد و استفاده کنندگان موظفند آنها را در محل کتابخانه مطالعه کنند و امانت این منابع تنها با تشخیص کتابدار مسئول امکان پذیر است.

تبصره 3 : کتابخانه های تابعه تنها زمانی می توانند مبادرت به درخواست منابع از کتابخانه های دیگر کنند که این منابع در کتابخانه های خودشان موجود نباشد. به منظور سهولت کار، لازم است پس از جستجوی منابع در نرم افزار جامع کتابخانه ای، کتابخانه مقصد مشخص شود و در صورت موافقت مسئول کتابخانه مقصد منبع در اختیار متقاضی قرار گیرد.

تبصره 4 : پایان نامه های تحصیلی و طرح های تحقیقاتی که استفاده روزمره و یا در محل دارند امانت داده نمی شوند و اعضای هر کتابخانه می توانند مطابق با قوانین کتابخانه مربوطه از این منابع استفاده نمایند.

تبصره 5 : نشریات ادواری امانت داده نمی شوند.

ماده4 : تمدید و رزرو کتاب

  • اعضای کتابخانه در صورت تمایل به تمدید کتاب، باید پیش از اتمام مهلت بازگشت کتاب به کتابخانه، اقدام نمایند .
  • در صورتی که کتاب مورد درخواست متقاضی در امانت باشد، متقاضی میتواند اقدام به رزرو کتاب نماید. متقاضی موظف است در تاریخ تعیین شده جهت گرفتن کتاب رزرو شده به کتابخانه مراجعه نماید. کتابخانه نیز موظف است کتاب مورد درخواست را تا 3 روز تعیین شده برای متقاضی حفظ نماید.
  • در صورت عدم مراجعه متقاضی پس از مهلت تعیین شده، کتابخانه می تواند کتاب رزرو شده را در اختیار متقاضی دیگر قرار دهد.

ماده 5 : منابعی که امانت داده نمی شوند

  • کتابهای نایاب و منحصر به فرد
  • کتابهای مرجع
  • مجلات
  • پایان نامه های تحصیلی
  • طرح های تحقیقاتی

ماده 6 : مفقود شدن یا آسیب رساندن به منابع امانی

  • آسیب رساندن به منابع کتابخانه های تابعه دانشگاه تخلف محسوب شده و علاوه بر مجازات های مندرج در قانون اموال عمومی، کتابخانه می تواند متخلف را به محرومیت از خدمات کتابخانه و جبران خسارت وادار کند .
  • چنانچه به منابع امانت گرفته شده آسیب هایی وارد شود مانند حاشیه نویسی، علامت گذاری، برگ برگ کردن کتاب، نقاشی کشیدن، ریختن آب و مایعات روی آن و یا کپی برداری که موجب آسیب رساندن به شیرازه و عطف کتاب شود، از امانت گیرنده خسارت دریافت خواهد شد.
  • چنانچه بخشی از کتاب و یا اوراق و تصاویر کتاب بریده شود و یا ناقص شود، مسئولیت آن متوجه شخص امانت گیرنده می باشد و ایشان موظف است اصل آن را تهیه و به کتابخانه تحویل دهد .
  • در صورتی که منابع امانت گرفته شده مفقود شود، امانت گیرنده موظف است عین آن را تهیه و به کتابخانه تحویل دهد.

تبصره: در صورت عدم امکان تهیه منابع در بازار، امانت گیرنده موظف است با هماهنگی مسئول کتابخانه مربوطه نسبت به تهیه منبع دیگر که ارزشی معادل همان منبع را دارد، اقدام نماید.

ماده 7 : دیر کرد و جرائم تاخیر در بازگشت منابع

با توجه به منابع محدود و لزوم رعایت قوانین و مقررات مربوط به امانت کتب، چنانچه فرد امانت گیرنده در موعد مقرر اقدام به بازگرداندن کتاب نکند، حسب مورد، جرائم زیر شامل حال وی خواهد شد.

  • در مورد منابعی که توسط امانت گیرنده مفقود و یا مطابق نظر کارشناس مسئول کتابخانه به آن خسارت وارد شده باشد امانت گیرنده موظف است آخرین چاپ منبع مربوطه را حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ بازگشت کتاب تهیه و به کتابخانه تحویل دهد.
  • انجام هر گونه تقلب و تعویض منبع و ارائه آن به جای منبع اصلی به کتابخانه تقلب محسوب شده و با افراد متخلف برخورد خواهد شد.

 با توجه به منابع محدود و لزوم رعایت قوانین و مقررات مربوط به امانت کتب، چنانچه منابع امانی در موعد مقرر بازگردانده نشود، با امانت گیرنده حسب مورد به شرح زیر برخورد خواهد شد.

  • در مورد اعضایی که برای بار اول دیرکرد دارند، ابتدا تذکر کتبی و یا تماس تلفنی انجام خواهد شد و چنانچه ظرف مدت یک ماه همچنان کتاب بازگردانده نشود، عضویت شخص به حالت تعلیق در خواهد آمد .

ماده 8 : تسویه حساب

تمامی اعضا کتابخانه اعم از دانشجویان، اعضا هیات علمی، کارمندان و ... می بایست در پایان فعالیت خود، همه منابع علمی به امانت گرفته شده از کتابخانه مربوطه را تحویل دهند و تسویه حساب نهایی دریافت کنند.

  • تسویه حساب اعضا هیات علمی و کارمندان: کلیه اعضا هیات علمی و کارکنان دانشگاه به هنگام مرخصی های طولانی مدت، فرصت های مطالعاتی، مامور به خدمت شدن در خارج از دانشگاه و مراکز تابعه، ماموریت آموزشی، ادامه تحصیل، بازنشستگی، انتقال، استعفا و اخراج می بایسیت مطابق مقررات با کتابخانه مربوطه تسویه حساب کنند.
  •  تسویه حساب دانشجویان: دانشجویان در تمامی مقاطع تحصیلی در هنگام فراغت از تحصیل خود به همراه فرم تسویه حساب دانشگاه به کتابخانه مربوطه خود مراجعه و پس از بررسی های لازم و تایید معاونت آموزشی و پژوهشی واحد مربوطه تسویه حساب دریافت کنند. مسئول کتابخانه تابعه باید پس از تطبیق فایل word و PDF پایان نامه با شکل فیزیکی، فایل PDF پایان نامه را در نرم افزار جامع کتابخانه آپلود کند. دانشجویان انتقالی، جابجایی، مهمان، محروم از تحصیل و... که پروفایل آنها در نرم افزار کتابخانه فعال می باشید، لازم است حتما با کتابخانه تابعه مربوطه تسویه حساب کنند.

ماده 9: حفظ جایگاه و منزلت کتابخانه

به منظور حفظ کتاب و کتابخانه، کلیه اعضا موظف هستند در محیط کتابخانه موارد زیر را رعایت نمایند :

  • پرهیز از خوردن و آشامیدن در سالن های مطالعه
  • پرهیز از ایجاد مزاحمت برای سایر اعضا
  • رعایت احترام به کارکنان کتابخانه ها
  • حفظ سکوت و آرامش
  • اجتناب از رفتارهای مغایر با اصول اسلامی و اخلاقی
  • حفظ نظم و پاکیزگی کتابخانه